mandag den 12. august 2013

Hvordan laver jeg en sitemap (xml)?

Hvad er en sitemap? En sitemap i xml form er en fil som google kan læse, hvor den får et overblik over alle siderne på din hjemmeside. Når google (og andre søgemaskiner) kan se/læse din sitemap, vil den få mulighed for at følge dine sidder samt se hvilke af dine sider, der ændre sig.

Der findes hjemmesider, der kan lave en sitemap.xml gratis. Jeg har brugt nedenstående, og her kommer processen trin for trin:
Hvordan laver jeg en gratis sitemap.xml
Billede 1


  • Gå ind på http://www.xml-sitemaps.com/
  • Udfyld informationer (se billede)
    • Indtast den fulde URL på din hjemmeside. Vær opmærksom på at der er forskel på, om du indtaster http://test.dk eller http://www.test.dk
    • Change frequency (hvor ofte ændre du hjemmesiden?)
    • Jeg bruger serverens response til at fortælle, hvornår sitemap'en sidst er ændret.
    • Priority: Jeg må melde pas i betydning, men jeg har læst mig til anbefalingen "automatically...."
  • Tryk på start
Herefter laves en sitemap og billede 2 kommer frem. Jeg downloader altid sitemap'en til min computer ved at trykke på den linket ved den røde pil. Det er en god ide at gemme filen med navnet "sitemap" for at gøre det simpelt. Herefter uploades sitemap'en til hjemmesidens root, og google skal derefter gøres opmærksom på, at nu har hjemmesiden en sitemap, den kan læse.
billede 2

Se mere på dette link, hvordan du uploader en sitemap (xml) til en hjemmeside lavet på one.com, og hvordan du bagefter indsender en sitemap (xml) til google.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar